söndag 12 oktober 2008

Cross-rapport

I lördags var det crosspremiär i Norberg. Jag var givetvis där för att förnedra mig ordentligt.
Banan i Norberg var ganska jobbig. Eller väldigt jobbig rättare sagt. Jag blev seedad i sista startledet, vilket inte var överraskande då det var typ ur-premiär för mig. Hur som helst försökte jag plocka placeringar i början då det är bra att göra det så tidigt som möjligt. Tyvärr är jag inte den enda som förstått det, så det blev trångt och ryckigt och extremt intensivt. Men det är så det är.
Banan gick mestadels på gräs och hårt grus, vilket ju låter bra. Men varvat med detta var det en ganska enkel springbacke, en 3 dm djup lerdamm (som skulle passeras två gånger), en slingerbana på en grusfotbollsplan (vurpade där...) och sedan en snorjobbig lerig springbacke med hopphinder i botten och i toppen. Topphindret flög man inte direkt över....
Allt detta gjorde man på cirka 6 minuter. Efter 35 minuter blev jag varvad av tättrion och fick kilva av. Jag var lite besviken över det, men även taggad att göra bättre resultat dagen efter i Kumla.

I Kumla var banan lite längre, lite mer cykling och framförallt ingen jobbig springbacke. Det var två trappor och ett löphinder med plankor. Ett rejält sandhinder som var lite knivigt också. Annars var det som vanligt med gräs, grus och lera. Jag hamnade i sista led inför starten nu också och det blev såklart väldigt svårt att ta placeringar i början eftersom det smalnade av direkt. De framför släppte luckor och då kan man inte haka på eftersom det är så svårt att ta sig förbi. Man måste vänta på rätt läge och då kan det vara för sent. Träna på det då. Givetvis vurpade jag på första varvet och hamnade i en grupp som var lite efter, dock inte hjälplösa. Efter varvning tänkte jag gå ikapp gruppen före, men vurpade igen i en kruva. Alltså träna tacklingar i starten och kurvtagning. Och givetvis övrig teknik också. Till slut hamnade jag i den grupp jag gått ifrån i alla fall och jag åkte med dem hela vägen. I början var vi fem, men en efter en släppte och till slut var det bara jag och en till kvar. Fredrik Eriksson (vinnaren) från Cykelcity var på väg bakom och jag vill inte bli varvad idag också. Jag gjorde en tempoökning och vi båda lyckades slippa undan en varvning. Min ökning gjorde att min kollega tappade orken och jag riktade in mig på att jaga ikapp han framför. Jag trodde att jag skulle ta honom, men då stötte han och lyckades hålla mig bakom hela vägen in i mål. Jag blev 24:a och blev alltså inte varvad. Jag är nöjd, även om jag nog skulle ha kunnat åka med gruppen före. Men om jag tränar på att svänga utan att ramla och på att starta bättre ska det nog kunna bli nån poäng i cupsammanställningen snart. Kul!

Det kommer väl nån bild vad det lider. Nu ska jag ut med Señor Inguini!

Inga kommentarer: