torsdag 16 april 2009

sverigepremiär

Igår var det alltså mini-GP i Vallentuna. Klockan 17:45 var det en minisamling vid Slussen för att sedan åka i minigrupp ut till Vallentuna. Mini var ordet för dagen alltså.
Vi hittade rätt väg och kom fram precis när senior-klassen hade startat. Valhall hade många cyklister med i det loppet och det var kul att se hur de höll sig fint med i täten hela tiden. Jag kollade inte vid varje varvning då jag hade lite nummerlappsbestyr och pumpa däck-bestyr. Men det såg ut som om de inte var med i de små mini-utbrytningar som uppstod. Men de körde i alla fall bra och knep 2:a, 3:e och ... ja... 5:e plats kanske. Snyggt kört av dem.

Sedan var det elit. Jag hade ju cyklat ut, så jag var väl egentligen varm i kroppen. Dock hade jag stått och vilat i 30 minuter och det var väl inte optimalt i kylan. Direkt efter att startmotorcykeln släppt oss attackerade en Vallentunacyklist och ingen tog attacken. Efter två långa sekunder tänkte jag att: vaffandå, jag tar väl denna då.
Jag körde ikapp men efter målbacken var två man till ikapp och sedan kom hela klungan. Utbrytningen var i alla fall neutraliserad efter bara ett halvt varv.
Efter kanske 5-6 minuter gick en cykelcity-kille upp och vi fick med en av våra. Efter ytterliggare ett varv stöter ännu en av våra ikapp och tätgruppen är nu 4 man, varav två från oss.
Därefter blir det lite ryckigt i "klungan", då Vallentuna gärna ville få fram någon. Det blir en liten splittring men den håller bara i två-tre varv och sedan är vi samlade igen. Direkt när huvudfältet kör in den jagande gruppen skarvar jag bara för att. Ingen vann väl något på det, men det gick i alla fall inte iväg något efter det förutom en av våra som lyckades köra in solo mellan ledargruppen och "huvudfältet". Vi blev varvade med 3 varv kvar, men vi fick ändå köra klart. Det blev stiltje och jag trodde att vi bara skulle rulla av det sista. Döm om min förvåning när en Vallentuna attackerar varvet efter! Det kändes lite fånigt. Vi var ju liksom varvade. Vi övriga åkte bara klart tävlingen förutom två ungtuppar som attackerade vid sista varvningen. Jag fick väl inte någon fin eller framskjuten placering, men det var kul och ASJOBBIGT! Jag hade snudd på maxpuls vid varje varvning.

Men. En bra genomkörare inför kommande tävlingar. Nu har jag klarat av såväl linjelopp som GP i år. Jag är igång alltså.

Lyckan var gjord när jag fick skjuts hem. Det var kallt och mörkt och sent. Utan skjuts hade jag nog såväl frusit som hungrat ihjäl.

Inga kommentarer: