lördag 30 maj 2009

KM-Cup 1

Idag körde vi ett 7 mil långt linjelopp som första deltävling i KM-Cup. Klubbmästerskapet alltså. Vi körde fyra varv på en del av våra klassikerrundor, nämligen: Årsta Havsbad.
Distans ut, tävling i 7 mil, distans hem. Lagom för en lördag.

Det började lite trevande, men några fick såklart för sig att attackera från start. Vi övriga var ganska defensiva och till slut valde jag att försöka få igång tempot lite. Attack alltså. Vi fick upp farten och givetvis blev det motattacker och till slut kom en grupp på 4 loss för att senare ansluta till de fyra som varit loss från start. Vi som blev kvar i "klungan" hade ganska många icke dragvilliga med oss så jag och en kille till fick slita ganska ont för att komma ikapp.

Lagom till varvning var det samlat igen och då blev det väldigt lugnt. På beställning attackerades det genast, men jag tänkte vara kall och vila ett tag. Givetvis fick jag äta upp det eftersom det återigen bildades en grupp på kanske 6 man. Nu kunde vi organisera det hela lite bättre och när vi vid varvningen kom ikapp hade jag inte behövt slita riktigt så mycket.

Nästa varv skulle jag inte släppa iväg någonting! Enklaste sättet är såklart att attackera själv, varför jag gjorde det. Vi blev snart tre man som försökte skapa något, men vi blev ikappkörda ganska fort. I nästa attack satt jag som klistrad på rullen och nu fick vi lucka. Vi var 4 stycken som kom loss, men övriga körde in oss ungefär vid varvning.

Ut på sista varvet attackerade en ensam stackare och ingen följde med. Det blev istället ett metodiskt lagtempo och vi kom ikapp efter ett bekvämt halvt varv. Nu var det lite smånervöst med många attacker som inte blev något. När det var en km kvar tänkte jag att jag var tvungen att försöka göra något, så jag satte in en stenhård attack och fick med mig tre stycken och vi fick en ganska stor lucka. In i målbacken låg jag först och kände att vi skulle hålla. Tyvärr kom tre snabba ikapp och jag kom dessutom sist i den grupp jag dragit med mig. Det var nära att det höll, men det gick inte. Surt, men kul. Jag blev ordentligt trött i alla fall.

Inga kommentarer: